1 | 1 | w | |||||||||||||||||||||||
|
|
Kulttuurihistoriallinen koulukunta syrjäytti
arkeologiassa vanhemman, erityisesti Englannissa suosiossa olleen evolutionistisen
tutkimustradition, joka pyrki selittämään muinaisjäänteitä
etsimällä luonnonkansoista analogisia piirteitä hävinneiden kulttuurien edustajiin.
Sakari Pälsi oli ainoa arkeologi meidän oloissamme, joka on ollut kiinnostunut
tämänkaltaisesta lähestymistavasta. Pälsi ennallisti mm. Räisälän kodan. Hän
esitti, miten kaapimet ovat olleet kiinni puuvarressa. Pälsi halusi löytää
eläviä kivikautisia kulttuureja. Pälsi teki tutkimusmatkan
Itä-Siperiaan. Hänen matkakassansa oli Venäjän ruplina, jotka puhjennut vallankumous
teki arvottomiksi. Neuvokkaana miehenä Pälsi pestautui turkiskauppiaaksi ja sai siten
tutkimuksensa hoidettua. Hän julkaisi useita matkakirjoja aiheesta ja teki tarkkoja
huomiota ns. primitiivisestä taiteesta. Tutkimusmatkansa oppeja hän ei kuitenkaan
hyödyntänyt Suomen kivikauden tulkinnoissa. Itä-Siperiasta löytyi
pyyntikulttuureja, mutta ei kivikautta. Ehkä elävä kulttuuri oli niin monimuotoinen,
että sen ilmiöiden vieminen kivikauteemme oli liian vaikeaa. |
|||||||||||||||||||||||
.1111 |