Aloitussivulle

Sisällysluettelok

pyöristys_ylävasen.gif (149 bytes) 1 1 w pyöristys_yläoikea.gif (91 bytes)
 

 

 

Maalausten säilyminen
Kalliomaalausten kuva-aiheet
Varhaisin kallliomaalauslöytö
Astuvansalmi
Kalliohirvet
Kuvien merkitys
Onko oikeita vastauksia?
Lähialueiden kalliopiirrokset
Ihmishahmoiset kalliot
Ihmishahmot veistoksissa
Meripihkapäät
Savi-idolit
Kaakkois-Euroopan idolit
Eläinpääveistokset

 

 



Ristiinan Astuvansalmen maalaukset sijaitsevat 7,7-11,8 metriä Yöveden nykyistä pintaa ylempänä. Korkeimmillaan Saimaan vedet olivat 3 000-2 500 eKr, jolloin Vuoksen puhjettua vedet laskivat äkisti 2-2,5 metriä ja sitten vielä 8 metriä nykyiselle tasolle. Maalauksessa on yli 65 erilaista kuviota, 18-20 hirveä, lähes saman verran ihmishahmoja, kymmenkunta kämmenen- tai käpälänkuvaa, 8-9 venettä, muutamia geometrisiä kuvioita sekä 1-2 kalaa ja koiraksi tulkittu kuva.
Maalauksissa on kuvattu kivikauden ihmisen uskonnollista maailmankuvaa, joka on sisältänyt runsaasti symboliikkaa. Ne ovat toimineet satoja, jopa tuhansia vuosia yhteisönsä kollektiivisena muistina ja kertoneet seuraaville sukupolville monikerroksisesta maailmasta. Maalauksen punaväri on väkevä elämän symboli.

[Panoraama Astuvansalmen kallion päältä (QTRV)]

Astuvansalmen kallion päältä on avautunut ennen Vuoksen puhkeamista Suur-Saimaan aikana lähes merellinen näkymä nykyiselle Yövedelle. Edessä oleva Astuvansaari on näkynyt vain parina matalana luotona.

[Astuvansalmi vesiltä katsottuna (QTRV)]

Vesiltä katsottuna Astuvansalmen kallio näyttää ihmispäältä. Talvella lumipeitteisenä ja erilaisissa valaistusolosuhteissa kalliosta erottuu lisää inhimillisiä piirteitä. Paikalla vierailleet Sopotsinin hantiveljekset pitivät kalliota jumalana. Kallion edessä tehdyissä vedenalaisissa kaivauksissa sukeltajat löysivät järven pohjakerrostumista yhteensä neljä harvinaista meripihkasta veistettyä pienoispatsasta. Sopotsinin veljekset pitivät niitä jumalpatsaiden päinä.

[Astuvansalmen kalliopinta (QTRV)]

Kalliomaalaukset on maalattu muinaisen jäävirran sileäksi hiomalle sisäänpäin kaltevalle kalliopinnalle suojaavan lipan. Maalauksissa käytetty punamullasta, verestä ja rasvasta valmistettu punaväri on aikoinaan erottunut erittäin voimakkaana, mutta vuosituhansien aikoina haalistunut ja osittain peittynyt kalliosta liuenneen piioksidikerroksen alle. Maalauskuvat erottuvat kosteissa sääolosuhteissa parhaiten ja kuivana aurinkoisena päivänä heikoimmin.

.1111

Sivun alkuun                              Copyright CSC 1999www.csc.fi

pyöristys_alaoikea.gif (135 bytes)