XDW / Tehtävävänkuvaus ja suoritusarviointi

Klikkaa käsitteen kuvaa nähdäksesi käsitteen selitteen!

Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png Tehtvvnkuvaus_ja_suoritusarviointi.png

Henkilöllä on yliopistoon yksi tai useampi työsopimuksessa määritelty palvelussuhde. Siihen liittyy yksi tai useampi palvelujakso, joiden aikana kaikki palvelussuhteeseen liittyvät ominaisuudet ovat täsmälleen samat. Palvelussuhde perustuu muutamia poikkeustapauksia lukuunottamatta työehtosopimuksissa neuvoteltuun VPL palkkausjärjestelmään, jonka mukaisesti henkilölle laaditaan työtehtävät kuvaava tehtävänkuvaus ja henkilökohtainen suoritusarvointi. Tehtävänkuvaus liittyy aina yhteen VPL arviointijärjestelmään (opetushenkilöstö, muu henkilöstö, C-taulukkolaiset) ja sen keskeisimmät arviointikriteerit ovat sanalliset arvioinnit ongelmanratkaisu, vuorovaikutustaito, vastuu ja valmius (muitakin on, mutta nämä tärkeimmät) Tehtävänkuvaus on yleensä laadittu jo ennen henkilön palkkaamista. Käytännössä useammalla henkilöllä voi olla käytännössä sama tehtävänkuvaus. Tässä yhteydessä kuitenkin oletetaan sen olevan uniikki jokaiselle työntekijälle, koska tehtävänkuvauksen sovitaan ja vahvistetaan lähiesimiehen ja työntekijän kesken työehtosopimuksien määräämien prosessin mukaisesti. Se alkaa lähiesimiehen laatimalla luonnoksella , johon hän liittää tehtävän nimikkeen sekä sijoitusyksikön. Hän voi liittää tehtävänkuvauksenb myös henkilön palvelussuhdejaksotietoon, jos sellainen on jo olemassa. Tämän jälkeen kyseinen työntekijä ja lähiesimies keskustelussa käyvät läpi tehtävänkuvauksen ja sen osana olevan vaativuusarvioinnin. Kummankin allekirjoituksen jälkeen tehtävän kuvaus menee ylemmille tahoille (yleensä tasot yksikön johtaja, arviointiryhmä ja työnantaja eli yliopisto) arvioitavaksi. Vaativuusarviointia voidaan muuttaa ylemmissä asteissa, mutta muilta osin työnantajan ja työntekijän yhdessä laatimaa kuvausta ei muuteta. Työnantaja päättää lopullisen arvioinnin, josta määräytyy tehtävän vaativuustaso. Jos kyseessä on uusi tehtävä tai uusi palvelussuhde, prosessi voi mennä läpi ilman työntekijän hyväksyntää. Tässä tapauksessa tehtävänkuvaus voidaan liittää vasta myöhemmin uuteen henkilöön. Tässäkin tapauksessa on ensimmäisessä kehityskeskustelussa muutaman kuukauden kuluttua käytävä laatimisprosessi läpi ainakin, jos katsotaan tarpeelliseksi muuttaa tehtävänkuvausta. Henkilökohtainen suoritusarviointi liittyy aina yhteen tehtävänkuvaukseen, johon on liitetty henkilö. Tehtävänkuvauksella voi olla useita suoritusarviointeja tai ei välttämättä vielä yhtään. Pääosissa tehtäviä suoritusarviointi on tehtävä vuosittaisissa kehityskeskusteluissa, mistä syystä suoritusarviointeja tulee väistämättä yleensä useita. Tehtävänkuvausta ei vuosittain yleensä tarkisteta eikä hyväksymisprosessia käydä läpi pienten tarkennusten vuoksi. . Opetus- ja tutkimushenkilöstön arviointijärjestelmissä suoritusarvioinni pääarviointitekijät ovat opetukselliset ansiot, tutkimukselliset ansiot sekä yhteiskunnalliset ja yliopistoyhteisölliset ansiot, muun henkilöstön vastaavat ovat ammatinhallinta, vastuullisuus työssä ja toiminta työyhteisössä sekä laatu ja tuloksellisuus. Suoritusarvioinnin laatimisprosessi alkaa lähiesimiehen laatimalla luonnoksella, joka voidaan laatia vain liitettynä johonkin tehtävänkuvaukseen. Työnantaja päättää lopullisen arvioinnin, josta määräytyy henkilökohtainen suoritustaso.